torstai 21. tammikuuta 2010

Asiakaspalvelijana ole asiakas!

Heipä hei piiiiiiiiiiiiitkästä aikaa!:P
Jes vihdoin "pääsin" kirjoittamaan tätä kun minullakin on ollut ongelmia tämän blogin kanssa!Unohdin nimittäin salasanan enkä saanu sitä mitenkään selville..mutta onneksi sain uuden kutsun tänne jne...pitemmittä puheitta ei muuta kun asiaan!

Eli kysymyksenä oli mm. mikä on asiakaspalvelussa tärkeintä?
Minusta kaikessa ihmisten välisessä toiminnassa kannattaisi kaikkien miettiä aluksi kultaista sääntöä ( tee se toiselle mitä haluaisit itsellesi tehtävän). Asiakaspalvelussakin tämä toimii paremmin kuin hyvin!
Mennessäni uuteen työpaikkaan tai kohdatessa uusia asiakkaita muissa tehtävissä mietin aina mitä minä itse haluaisin jos olisin tuo asiakas. Käymällä läpi sen mitä minä itse haluaisin helpottaa arvioimaan ja valmistautumaan asiakkaiden toiveisiin ja kysymyksiin.

Kultaisen säännön alle voi sisällyttää kaiken muunkin mikä on asiakaspalvelussa tärkeää.
Olemalla ystävällinen ja iloinen reipas asenne voi "korjata" virheitä ja asiakkaalle jää hyvä mieli.
Vuorovaikutustaidot on välttämättömät ja asiakaspalvelijan on hyvä osata keskustella ja ottaa asioita myös huumorilla. Varsinkin ravintola hommissa tämä kannattaa muistaa kun vanhat känniääliöt tulevat heittämään pervoja ehdotuksi.
Myös itsevarmuus on ehdottoman tärkeää sillä kaikenlaista käytöstä asiakkailtakaan ei kannata hyväksyä. Sitä paitsi vaikket osaisikaan hommaasi täydellisesti itsevarma asenne saa asiakkaan tuntemaan että häntä kohdellaan oikeudenmukaisesti ja työntekijän oletetaan olevan pätevä.
Asiakaspalvelijalla täytyy olla myös luovuutta. Asiakaspalvelijalla täytyy olla jonkinlainen vastaus kaikkeen eikä asiakasta saa ikinä jättää tyhjän päälle. Jokaiselle asiakaspalvelu tehtävissä työskentelevälle tulee aivan varmasti jossain vaiheessa tilanne ettei kaikki menekään niinkuin pitäisi. Silloin täytyy äkkiä keksiä jotain ettei tilanne mene pahemmaksi.
Toisaalta asiakaspalvelijan täytyy uskaltaa myös sanoa jos ei oikeasti tiedä vastausta tai ei voi auttaa asiakasta. Rohkeuttakin pitää siis olla.

Asiakaspalvelijalta vaaditaan melko paljon monipuolista osaamista tietynlaista asennetta ja tottakai myös faktatietoa. Kaikista ei siihen ole mutta yleensä sen itse huomaa onko tälläisiä taipumuksia ja edellytyksiä oppia lisää.
Asiakaspalvelijan tärkein ominaisuus kumpuaakin itsestään jo luonnostaan: nimittäin halu palvella ja se älyttömän hyvä mieli joka syntyy kun on palvellut asiakasta niin että asiakas on tyytyväinen.

Tässäpä tällä kertaa vähän ajatuksia!
p.s. teksti saattaa olla pikkasen ärsyttävää luettavaa kun ei pilkkunäppäin toimi!:o

Kaikille muuten oikein iloista ja reipasta uutta vuotta!!!:)

Terveisin Talvikki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lukijat