sunnuntai 20. syyskuuta 2009

MIKSI!?

Morjens kaikille,

Kiva on ollut lukea ajatuksistanne matkailuun, sen opetuksen kehittämiseen ja Levin leiriin liittyen.

Aika moni on todennut, että Levin leirin tehtävistä yritysrasti oli helppo, ja tietyllä tavalla on ollut aistittavissa sen merkityksen kyseenalaistamista. Teknisesti ajatellen tehtävä todellakin oli helppo; ei muuta kuin yritykseen, vastaukset kysymyksiin ja paperille. Saatujen vastausten analysoimisessa piilee kuitenkin kyseisen tehtävän todellinen merkitys.

Aivan kuten rautaisen alan ammattilaisen tulee osata lukea asiakasta esim. kasvokkain tapahtuvassa asiakaspalvelutilanteessa, niin tulee myös osata lukea yrityksiä ja pystyä analysoimaan nähtyä ja kuultua; yrityksen tapaa viestiä omaa toiminta- ja palvelukulttuuriaan, arvoja ja asenteita jne.

Kyseessä on taito joka edellyttää aistit avoinna olemista. Kuuntele ja katselle - analysoi kuulemaasi ja näkemääsi. Miksi noin sanottiin tai tehtiin? Olisiko asian voinut hoitaa toisin? Onko kyseinen malli ainoa aika tapa toimia? jne.

Olennaista on pystyä vastaamaan kysymykseen miksi - miksi näin tehdään? Kun pystyt antamaan vastauksia voitaneen alkaa jo puhua ammatillisesta näkemyksestä, joka taas on selkeä merkki ammattillisesta osaamisesta ja sen syventymisestä.

Turhan usein kysymykseen "Miksi?" vastataan "Siksi!", tai "Näin on aina tehty!" Kehittyykö työyhteisö ja sen toiminta moisten vastauksien kautta? Halutaanko työyhteisöä ja sen toimintaa edes kehittää? Onko tyytyminen jo olemassa olevaan ainoa tapa toimia - miksi emme voisi muuttua / muuttaa?

Seuraavan kerran kun astelet työyhteisöösi, niin katsele ja kuuntele asiakkaan silmin ja korvin. Mitä kuulet, miltä jokin näyttää, voisiko jokin olla toisin, voisiko asioita tehdä toisin?

Miksi - sana vaatii vastauksen, aivan kuten seuraavatkin sanat; palvelu, laatu ja elämys, sillä te olette tulevaisuuden tekijöitä ja kehittäjiä, elämysten tuottajia.


Ari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lukijat