tiistai 9. helmikuuta 2010

Vihdoin!

Noniin, vähän on jäänyt tämä bloggailu, mutta nyt tehdään siihen muutos! Eikös se kuitenkin niin ole että parempi myöhään kuin ei milloinkaan ;) Tässä siis kaikki rästiin jääneet blogitekstit, olkaapa hyvä :)

Vk 51. Mitkä asiat ovat mielestäsi tärkeimpiä asiakaspalvelutilanteissa?

Mielestäni yksi tärkeimmistä asioista on osata lukea asiakasta. Kuulostaa mahdottomalta, mutta ei se ole. Ihmisestä pystyy melko helposti näkemään, mitä hän haluaa ja mitä ei. Yhteinen kieli tietysti helpottaa asiaa, mutta kyllä se selviää muutenkin.
Pitää olla jäiset hermot. Asiakaspalvelutilanteet eivät aina ole helppoja, mutta täytyy muistaa säilyttää malttinsa ja hokea hammasta purren että "asiakas on aina oikeassa". No eihän se ole, mutta uskottele itsellesi niin. ;-)
Muista iloinen asenne. Saat paljon anteeksi kun muistat hymyillä ja olla positiivinen, kaikesta huolimatta. Muista aina asettua asiakkaan asemaan, mieti miten haluaisit itseäsi kohdeltavan. Silloin kaikki menee hyvin!

Vk 2. Joulu ja kaamos ovat suosittuja matkailun ajankohtia Lapissa. Mitä esim. kansainvälinen matkailija voi lähimatkailualueellasi tehdä tänä aikana?

Mietin, tarkoittaako "lähimatkailualueeni" tässä Leviä vaiko kotipaikkakuntaani?
Levillähän kansainvälinen matkailija voi tehdä vaikka mitä! Hän voi kokeilla poroajelua, huskyajelua, lumikenkäilyä, moottorikelkkailua, pilkkimistä, ratsastusta, retkiluistelua, laskettelua jne jne. Kaikkihan nämä tietävät. ;) Kansainväliselle matkailijalle kuitenkin tärkeintä on se lumi ja joulun aikaan joulupukki.
Ja voisin väittää kyllä, että kun puhutaan nimenomaan kansainvälisestä matkailijasta, hän ei ole kotipaikkakunnalleni talvella tulossa, joten jätetäänpä se aihe kokonaan siihen. :-D

Vk 3. Mitä on kansainvälisyys, miten se näkyy työssäsi?

Kansainvälisyyshän on erittäin olennainen osa matkailualan työssä. Se näkyy päivittäin ulkomaalaisten asiakkaiden muodossa. Se onkin mielestäni alassa parasta, kansainvälisyys on tärkeä juttu nykymaailmassa ja tämän alan kautta et voi välttyä siltä! Suomessa työskennellessäsi pääset näyttämään ulkomaalaisille meidän kulttuuriamme ja tapaamme elää ja vastavuoroisesti mikäli lähdet työskentelemään ulkomaille (kuten itselläni tavoitteena olisi!) opit muiden maiden kulttuureista. Vaikka kyllä täällä Suomessakin ulkomaalaisilta asiakkailta saattaa oppia aina välillä jotain uutta. :)

Vk 4. Kerro yksi tai useampi myönteinen kokemus, jolloin olet työtehtävässä toiminut niin, että olet kokenut palvelutilanteen onnistuneeksi.

Ensimmäisenä tulee mieleeni lähes ensimmäinen sähköposti, johon vastasin ollessani Levin matkailuneuvonnassa harjoittelussa. Vastaukseksi sain viestin, jossa henkilö oli erittäin tyytyväinen ja kiitteli ystävällisyydestä ja toivoi pian pääsevänsä Leville. Se lämmitti mieltä! :)
Myös aiemmissa työpaikoissani, joissa kesäisin olen ollut, on asiakkailta tullut positiivinen palaute aina mukavaa! Viime kesänä eräs asiakas jopa halasi minua ratkaistuani erään tilanteen!

Vk 5. Mitä vaitiolovelvollisuus tarkoittaa?

Se tarkoittaa sitä, ettei asiakkaan henkilökohtaisia asioita kerrota eteenpäin, mikäli satut jostain syystä niistä kuulemaan. Sama pätee yritykseen, jossa toimit. Sen sisäisistä asioista ei puhuta edes omille perheenjäsenille.

Tämän viikon teemaa koskeekin uutta työharjoittelupaikkaa, jota minulla ei vielä ole, sillä lomailen tällä hetkellä täällä etelässä, mutta siitä sitten ensi viikolla!

Heippa! :)
- Saana

1 kommentti:

Lukijat