sunnuntai 14. helmikuuta 2010

Parhaimmat neuvot

Olen työssäoppimassa matkamuistomyymälässä Rovaniemellä. Työni on ollut lähinnä hyllyjen täyttämistä, tilausten purkamista ja siivousta, mutta mukaan on mahtunut myös kassalla auttamista ja asiakkaiden palvelua.

Ensimmäisenä päivänä minulle tehtiin heti selväksi koko homman tarkoitus: me ollaan täällä asiakkaita varten. Vaikka kuinka olisi laatikon purkaminen kesken, asiakas menee aina etusijalle. Pitää olla valmis palvelemaan niin kotimaisia kuin ulkomaisia asiakkaita kiireestä huolimatta.

Toinen hyvä neuvo liittyy myös asiakastilanteisiin: pitää olla helposti lähestyttävä. Kun asiakkaita astuu liikkeeseen, ei saa rynnätä hyllyjen taakse piiloon, vaan pitää tervehtiä ja näin näyttää asiakkaille, ketkä ovat töissä kyseisessä paikassa. On myöskin hyvä pysytellä asiakkaiden lähellä ja tarjota itse apuaan.

2 kommenttia:

  1. Marin kommentti helposti lähestyttävyydestä on hyvä huomio. Asiakas muodostaa luottamuksensa myyjään ensikontaktista, jonka jälkeen aktiivinen myynti koetaan hyvänä palveluna.

    VastaaPoista
  2. Tervehtiminen asiakaspalvelutilanteissa on erittäin tärkeää! Tällöin asiakas on huomioitu ja asiakaspalvelija on helpommin lähestyttävä. Tervehtimisen jälkeen voi myös aina kysyä, että voinko auttaa jotenkin esim. ulkomaalaiset asiakkaat yleensä alkavat kyselemään ja kertomaan mitä tahtovat ja näin asiapalvelija voi antaa heille hyvää palvelua.

    VastaaPoista

Lukijat