torstai 29. huhtikuuta 2010

vkot 8-18

Viikko 8:
Levi Ski Resort tarjoaa hissilippuja, välinevuokrausta, ilmaisen Ski Bussin ja Levi Shoppeja.
Hissilippujenmyynti on Levi Ski Resortille tärkein ja se ydin palvelu. Lippujen myyntiin on tietenkin liitetty välinevuokraus. Vuokralle tarjolla on suksia, lumilautoja, lumikenkiä, SMX:ä, snow scootteja, murtomaasuksia, ahkioita, opetusvaljaita ja pulkkia.
Ilmainen Ski Bussi kuljettaa asiakkaita rinteisiin ja rinteestä toiseen. Levi Shopeista pystyy ostamaan lasketteleun oheistuotteita, kuten muun muassa laskettelupukuja, pipoja ja laskettelulaseja.
Kesäisin pystyy vuokraamaan vaellustamineita ja pyöräilyvehkeitä.

Viikko 9:
Levi Ski Resort offers lift tickets, equipment rentals, free Ski Bus and Levi Shops.Levi Ski Resort's the main and the core servise is lift tickets. Ticket sales are of course connected to equipment rental. There is available to rent: skis, snowboards, snowshoes, SMXs, snow scootts, cross-country skis, sledges, teaching tacks and sleds.
Free Ski Bus drives customers to the slopes and the slope to another. On the Levi Shops you can buy skiing  stuff such as i.a. ski suits, hats and goggles.
On the summer you can rent the hiking equipments and cycling equipments.

Viikko 12:
Ski Resortilla työasuna toimi vaaleansininen pitkahihainen paita, musta ns.työliivi ja hanskat.
Suksihuollon työntekijöillä työasuna oli työpaidan lisäksi joko työhaalari tai työessu (ja tietenkin hanskat).
Monottaessa (eli monoja antaessa) asiakkaille pystyi juttelemaan paljon. He kyselivät paljon lähtien siitä miltä monon pitäisi tuntua, päätyen siihen miten V'inkkarin after ski on auki. Silloin kanssakäyminen oli omalta osalta rennompaa kuin kun on vuokraamassa tiskin takana. Vuokratessa täytyi olla todella huolellinen. Täytyi saada täysi selvyys vain ranskaa puhuvilta millaiset sukset he haluavat ja yrittää ymmärtää kuuromykän elekieltä. Suksien säätäminen oli vielä tarkempaa homma kuin oikeiden valitseminen. Onhan mononpohja varmasti tuo, onko kyseessä uusi vai vanha malli vai Salomonin mono. Jos sukset olisi säädetty väärin, asiakas loukkaantunut rinteessä olisi vika ollut suksiensäätäjän. Vuokratessa sitä oli lyhytsanaisempi (yleensä kiire painoi, ei vain ollut aikaa) ja pyrki olemaan hyvin kohtelias ja mukava (vaikka olisi ollut pahin ruuhka-aika). Koska vuokratessa käsitellään rahaa, niin itselle se ainakin toi myös sellaisen asenteen automaattisesti, että pitää olla vakava ja tehdä huolella rahastus (koska lukihan henkilökortissa harjoittelija).

Viikko 13-14:
Vuokraamolla ainut keino on kysyä suoraan. Usein asiakkaat haahuilivat tai seisoskelivat oviaukon lähellä neuvottoman näköisinä, jolloin sitä meni kysymään, että voisiko jotenkin auttaa.
Usein asiakkailta kysyttyjä kysymyksiä olivat: haluaako asiakas sukset vai laudan, mikä on taitotaso, mikä on kengän koko, millaiset sukset asiakas haluaa, millaista käännöstä hän laskee, onko asiakas tottunut laskemaan normaalilla vai normaalia lyhyemmällä vai kenties normaalia pidemmällä laudalla, onko laudan suhteen jotain muita vaatimuksia? Eli siis kysymällä.

Viikko 15:
Oikeanlaistan monojen valitsemisen asiakkaalle ZeroPointilla ja varmistaminen, että mono on sopiva.
Lautojen vuokraus, eli siis oikeanlaisen laudan valitseminen, siteiden säätö, rahastus.

Viikko 11 ja 16:
Olen samaa mieltä Saanan kanssa tässä, että ollaan varmaan kaikki saatu sitä asiakaspalvelukokemusta aika paljon. Nähty jos jonkinlaista asiakasta. Saanan kanssa olen myös samaa mieltä siinä, että eilaisten asiakkaiden kanssa käytös on erilaista. Vanhempia ihmisiä todellakin palvelee eritavalla kuin pieniä lapsia, joille antelee tarroja ja pinsseja. Lauran ravintolassa saamiin vaikeisiin kysymyksiin voisin kyllä yhtyä. Jotkut asiakkaat kyllä halusivat tosiaan tietää ihan kaiken mahdollisen suksista. Hauskin ja kaikkein yllättävin kysymys oli itselle varmaan se, kun joku kysyi missä maassa nykyisin valmistetaan Fisherin sukset. Siinä kyllä loksahti suu auki niin itseltä kuin monelta muultakin työntekijältä...Annan kansainvälisyys tekstin allekirjottaisin itse myös. Ulkomaalaiset, etenkin britit nimenomaan haluavat nähdä joulupukin, huskeja, revontulia, poroja ja lunta. Sitä he myös ovat saaneet, mitä heidän kanssaan keskustelin. TOP-jakson lopulla juttelimme Tytin kanssa kolmen pienen brittilapsen kanssa, joille tämä oli Suomessa neljäs kerta. Isovanhemmat ja vanhemmat olivat yhtä ihastuneita Suomeen kuin lapsetkin.

Viikko 18:
Sanalliset vuorovaikutustaidot pitää olla hyvät vuokraamolla. Oma englantini on parantunut ja etenkin olen saanut itseluottamusta sen puhumiseen. Pitää pystyä toimimaan ainakin englannin kielellä. Ruotsinkielen, ranskan ja venäjän taito ei ole pahitteeksi. Asiakkaan toiveet täytyy saada selville vaikka asiakas ei puhuisi lainkaan. Elekieli on toiminut kuuromykkien kanssa ja ihan vain paperille kirjoittamalla. Ei ollut sen suurempia ongelmia asiakkaiden palvelussa, joten kaipa ne vuorovaikutustaidot ovat hyvät.
En olisi uskonut joutuvani miettimään elekielen merkityksiä kun aloitin työssäoppimisen ZeroPointilla. Oli aivan loistavaa, että sai palvella niin erilaisia asiakkaita. Sanattomasti ja sanallisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lukijat