tiistai 27. huhtikuuta 2010

Elikkä nyt tulee sitten kaikki tekstit kerralla kun on aikaa... :)

Vko 50: Olen oppinut enemmän kärsivällisyyttä asiakaspalvelu-tilanteissa, sekä saanut paremman kokonaiskuvan matkailualasta. Opin että asiakaspalvelun lisäksi ammattiin kuuluu myös muutakin kuten pitää laatia omavalvonta-suunnitelmat erilaisiin tapahtumiin ja järjestää vaikka mitä. Esim. kuljetukset, ruokailut ja ottaa huomioon yksittäisten asiakkaiden tarpeet, kuten erilaiset erikois-ruokavaliot.

Vko 51: Tärkeimpiä asioita asiakaspalvelutilanteissa ovat mielestäni positiivisuus ja selkeä puhetapa. Pitää olla asiallinen ja kärsivällinen, sillä asiakkaita riittää erilaisia joka lähtöön. Pitää myös olla asiantunteva, esimerkiksi matkaoppaan kuuluu tietää alueen historiasta, kulttuurista, kasveista ja eläimistöstä. Asiakkaiden kanssa pitää olla joustava ja muistaa ottaa kaikki huomioon tasavertaisesti.

Vko 2: Lähimatkailualueellani eli Pohjois-Lapissa voi joulunaikaan tehdä vaikka mitä. Voi ihailla maisemia kuten kuun loisteessa näkyviä tunturimaisemia tai taivaalla tanssivia revontulia. Matkailija voi hiihtää, lumikenkäillä, lasketella luonnonlumella tai rinteessä. Voi käydä lenkin potkukelkkaillen tai ajaa moottorikelkalla. Tarjolla on koira- ja porosafareita, joissa voi itse olla ohjaksissa tai nauttia matkasta reessä istuen. Talviaktiviteettejä löytyy paljon ja vaikka minkä ikäisille matkailijoille. Kauniit maisemat sopivat kuvaukseen ja lapset voivat laskea mäkeä tai tehdä lumiveistoksia.

Vko 3: Kansainvälisyys on erilaisten kulttuurien kohtaamista ja erimaalaisten ja kielisten ihmisten kommunikointia keskenään. Olin Norjassa työharjoittelussa ja siellä kansainvälisyys kuului jokaiseen päivääni. Puhuin suurimman osan päivistä norjaa ja tein töitä norjalaisten ihmisten ympäröimänä. Englanti on kansainvälinen kieli ja sitä tuli puhuttua myös aikalailla. Paikkakunnalla oli nimittäin maahanmuuttajille tarkoitettu asuntola ja töissä päivittäin törmäsi useista maista kotoisin oleviin ihmisiin.

Vko 4: Joka kerta kun paikalle tuli suomalaisia asiakkaita, tuli tunne jolloin tunsi itsensä hyödylliseksi ja palvelutiöanne oli luonnollinen ja sain autettua asiakkaita löytämään etsimänsä norjalaisesta valikoimasta sekä opastamaan heitä ja kertomaan kylästä. Se piristi aina omaa mieltä ja työmoraalia, ja asiakkaat olivat aina kiitollisia ja mukavia kun pääsivät asioimaan omalla äidinkielellään.

Vko 5: Vaitiolovelvollisuus tarkoittaa sitä ettei saa puhua työpaikan asioista kenellekkään ulkopuoliselle. Esimerkiksi en saanut kertoa ihmisille kenelle olen myynyt alkoholia tai raskaustestin. En myöskään kertonut työpaikan omia taloudellisia asioita kuten pohjakassan suuruutta ja ynnä muuta sellaista..

Vko 6: Enpä rehellisesti tiedä.. Oli mukavaa kun tiesi että aina sai apua kun kysyi ja perehdytyksessä paras neuvo minkä kuulin oli että jos asiakas on vaikea, asiaa ei kannata ottaa itseensä ja kannattaa miettiä asioita positiivisesti ja olla kaikesta huolimatta yltiömäisen ystävällinen. Sen jälkeen vaikeatkin asiakkaat menivät hiljaisiksi ja muuttuivat hiljalleen kiitollisiksi saadusta palvelusta.

Vko 7: Top-paikkani sijaitsi kahdella alueella. Puolet suoritin Norjassa Skibotn- nimisessä kylässä. Se sijaitsee jäämeren rannalla ja on tunnettu kalastajakylänä. Skibottenin kylän maisemat olivat kauniit, sillä se on vuonon kupeessa. Sitä ympäröi sekametsä ja suuret vuoret, joilla oli jääpeitteet. Toinen paikkani oli Kilpisjärvi ja se sijaitsee tunturilapissa. Siellä on mielestäni maailman kauneimmat maisemmat, se on järven rannalla ja sitä ympäröi tunturit. Puusto koostuu tunturikoivuista, ja maisemat ovat sen tähden todella laajat ja avoimet.

Vko 8: Kilpisjärven lomakeskus sijaitsi keskellä kilpisjärven kylää ja siellä on mahdollisuus vuokrata tasokkaita mökkejä ja huoneistoja, paikassa on myös asuntovaunu-alue mikä on aina talvisin täynnä norjalaisia viikonloppu-turisteja. Paikalla on myös kahvila-ravintola, joka on ollut tunnettu suurista annoksistaan ja nopeasta ruoasta. Lomakeskus on yhteistyössä monien paikallisten toimintapalvelu-yritysten kanssa, joten asiakkaat pystyvät sitä kautta tilaamaan esimerkiksi kelkkasafari-retken, jonne ravintolasta voidaan järjestää tunturi-catering. Suuressa suosiossa varsinkin ulkomaalaisille turisteille oli kotaillat. Lomakeskuksella on kolme erikokoista kotaa ja niissä järjestetään tilauksesta esim. illallisia tai vain makkaranpaistoa.

Vko 9: In Kilpisjärven Lomakeskus you can have dinner in traditionally Lapish "tiipii". It is once in a lifetime-experience and there is very warm athmosphere. You can choose do you want have the whole dinner or just drink coffee and make pancakes in front of bon fire.

Vko 11: Minulla ja annalla oli samankaltaisia kokemuksia asiakaspalvelutilanteista, olimme molemmat kassalla ravintolassa ja asiakkaat kyselivät vaikeita kysymyksiä esim. ranskanperunoiden alkuperästä. Oli myös monia muita vaikeita kysymyksiä joita en nyt yksittäin muista mutta huomasimme että vaikeimpia asiakkaita olivat suomalaiset 50-60-vuotiaat pariskunnat, sillä heillä oli kaikista vaikeimpia kysymyksiä ja arvostelivat kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä.

Vko 12: Ravintolan kassalla ja tarjoilussa hiukset pitää olla kiinni ja ravintolan valitsema työasu. Minulla oli musta kauluspaita ja mustat työhousut, sekä essu. Työkenkinä oli keittiöön tarkoitetut jalkineet jotka olivat mukavat jalassa ja pohja oli paksu ja tehty materiaalista joka ei ollut liukas. Käyttäytyminen kassalla piti olla hillittyä, mutta samalla sosiaalista.

Vko 13-14: Kysellä asiakkaalta luettelemalla lisäpalveluita kuten: "Haluaisitko lisäksi vielä aamupalaa?" tai suosittelemalla jotain ohjelmapalvelua.

Vko 15: Olen oppinut ottamaan vastaan ruokatilaukset ja käyttämään kassalla tarpeen mukaan pöytämyyntiä. Pärjäsin kassalla työntekijöistä nopeiten sillä osasin norjan kielen parhaiten ja suurin osa asiakkaista oli norjalaisia, se helpotti paljon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lukijat