torstai 4. maaliskuuta 2010

Viikon 9 blogiteema

Hei,

Asiakaspalvelutehtävissä joutuu ja saa usein soveltaa kielitaitoaan kekseliäästi auttaessaan matkailijoita heidän moninaisissa tarpeissaan. Suuri osa ulkomaisista matkailijoista kun ei itsekään puhu eniten käytettyä palvelukieltä englantia äidinkielenään. Hupaisiltakaan tilanteilta ei voi välttyä.Itse yritin kerran Vaasan ulkosaaristossa sijaitsevassa majatalossa saada aamiaisella selvää intialaisen vieraan "varsin vahvasti" murtamasta englannista. Puolitoistametrinen delhiläinen miljonääri hoki toistuvasti hämärästi englanninkieleltä muistuttavaa lausetta "HAADBOIDEK". Herra alkoi jo hermostua, kun en saanut selvää bollywood-englannistaan ja havainnollisti viestiään heiluttamalla käsivarsiaan tiputanssin tyyliin ylös ja alas. Silloin minulle välähti intialaisherran pyytävän kovaksi keitettyjä munia : Hard boiled eggs !! Seuraavana aamuna vein herralle kananmunat pöytään lausuen " JOOR HAADBOIDEK SÖÖR". Asiakas palkitsi minut hersyvän naurun lisäksi runsailla tipeillä :)

-Jussi Perkkiö-

1 kommentti:

  1. Hei,

    Itselläni on vastaavanlaisia tilanteita myös monia ja kerron tässä nyt kaksi esimerkkiä, siitä miten matkailuneuvonnassa on palveltu asiakasta keiden kanssa ei ole ollenkaan yhteistä kieltä.
    Venäläinen perhe, joka varasi majoitusta ja heille piti kertoa, että heidän pitää itse tehdä lähtösiivous - eihän siitä auttanut muuta kuin pistää imuroinnin äänet kehiin ja käsimerkein näyttää siivoavansa. Hyvin meni viesti perille ja puhdasta oli mökissä asiakkaiden lähdettyä :)

    Toinen tapaus oli japanilaiset ystävykset, jotka varasivat moottorikelkailua japani-suomi kuvakirjan avulla. Kirjan avulla saatiin selvitettyä se, että kyse oli moottorikelkoista ja kirjaan piirsin kelkkojen päälle ensiksi yhden ihmisen ja sitten toisen ja selvisi, että haluavat mennä kaksi päällä. Lopuksi vielä kaivoin rahapussistani ajokortin, ja sain asiakkaille tiedoksi sen, että ajokortti pitää olla safarilla mukana. Niin ne asiat vain selvenevät, kun ottaa kekseliäisyyden asiakaspalvelutilanteisiin mukaan.
    - Maija Palosaari

    VastaaPoista

Lukijat